TikTok är kanske för många i Sverige okänt. Men kinesiska TikTok toppar just nu listan över den mest nedladdade appen i USA. Den ligger alltså fram för appar som Facebook, Snapchat och Instagram.
TikTok är en app för att skapa och dela korta videoklipp med musik, dans och mimande, och lanserades efter att Musical.ly och Bytedance slogs ihop. Appen hr snabbt blivit en succé i både Asien och USA.
Och självklart släpper nu Facebook en egen version av TikTok, Lasso. Facebook har ju tidigare kopierat bl.a. Snapchat med hyfsat “lyckat” resultat och satsar därför nu på nästa stora app att kopiera. Så med 15 sekunders videoklipp hoppas nu Facebook att vinna tillbaka ungdomarna.
Varför släpper Facebook Lasso? Jo, detta är ytterligare en satsning av Facebook för att vinna tillbaka den yngre målgruppen som i allt större utsträckning väljer att lämna Facebook.
Lasso lanserades på den amerikanska marknaden den 10 november och marknadsförs som en egen fristående app utan kopplingar till Facebook eller Instagram. Det går dock att logga in genom de två tjänsterna och att synkronisera klippen som skapas i Lasso med Facebook stories-flöden.
Lasso finns att ladda hem för både iOS och Android. Nu återstår att se om Lasso blir en succé för Facebook eller om det missade tåget.