“Användarupplevelse är kärnan i allt vi gör på Google.” Så börjar en Chronium bloggpost från den 9 januari i år. Google meddelar att här de tar nästa steg i att göra sin webbläsare Chrome ännu bättre för användarna. Chrome, som är världens populäraste webbläsare, har tidigare fått uppdateringar som hjälpt och skyddat användare från irriterande och skadliga upplevelser – som blockering av popup-fönster och varningar om en sida har skadlig kod. Nästa steg är alltså att Chrome kommer blockera olika annonser som Google anser vara ej användarvänliga.
Redan för ett år sedan började Google Chrome rulla ut möjligheter att blockera, eller filtrera bort, annonser på webbplatser som inte följer Better Ads Standard*. Nu tar de nästa steg och denna gång är det totalt 12 annonstyper som berörs. Uppdateringen av Chrome kommer den 9:e juli i år och kommer blockera annonsformat som po-ups, prestitials, videoannonser med auto-play och fler.
De som verifierat sina sajter i Google Search Console kommer att få notiser för både desktop och mobila webbplatser om man bryter mot standarden.
*Standarden för webbannonsering som tagits fram och gäller över hela världen. Google är en av medgrundarna till den här organisationen.