CTA-knappen är ett av de viktigaste elementen på din landningssida/målsida. Oavsett hur bra din design är och oavsett hur bra innehåll du har, så kommer du inte nå dina konverteringsmål om ingen klickar på din CTA-knapp.
Man kan diskutera copyn på CTA-knappen och vikten av rätt copy, men syns den inte så kommer ingen klicka på den oavsett. Så därför är färgen, formen och kontrasten på din knapp spela roll på konverteringsgraden.
Vilket färg ger flest konverteringar?
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. När du väljer färg till dina CTAs (call-to-action) så finns det ingen rätt färg. Det som fungerar för konkurrenten eller annat företag fungerar kanske inte alls för dig.
Hubspot har ett bra exempel på hur stor skillanden kan vara. Ta en titt på bilden.
Vilken färg på knappen tror du konverterade bäst? Den gröna färgen som kan beskriva “kör på” eller den röda som skriker “stopp!”.
Svar: Den röda konverterade 21% bättre.
Så röd är bättre än grön?
Nej så enkelt var det ju inte. Tar du en noggrannare titt på exemplet ovan så märker du något som kan orsaka en bättre konvertering för den röda knappen. Grönt är återkommande färg på landningssidan och tittar du på ett färghjul så kommer du att se att motsatsen till grönt är, just det, rött. Dvs två färger som är i kontrast med varandra.
Den gröna logon gjorde att den röda knappen stack ut på sidan. Den gröna hade inte en chans i jämförelsen.
Detta innebär dock inte att röd är bättre än grön färg på knappar. Det finns ingen färg som är bäst för CTA-knappar eftersom vi måste ta hänsyn till:
- Knappens kontrast till bakgrunden på sidan
- Knappens kontrast till logon eller annat tydligt element
- Känslan hos besökaren som färgen framkallar
Att ha vetskap om sin målgrupp kan göra det enklare för dig att välja färger för ditt varumärke och din webbplats.
Varför är det viktig med kontrast?
Ju mer CTA-knappen sticker ut desto större är sannolikheten att en besökare klickar på den. Så ju större kontrast det finns på sidan och CTA-knappen, desto mer syns den.
Låt inte dina besökare leta efter din Call-To-Action
Visst kan en låg kontrast fungera, men förmodligen kommer resultatet bli bättre om du använder hög kontrast på dina knappar. Låt inte besökaren leta efter dem!
Så vilken är den perfekta CTA-färgen?
Nu undrar du säkert, vilken är den perfekta färgen för knappar som ska konvertera på en webbplats?
Svar: Det beror på. Allt handlar om kontrast och tydlighet. Men som mycket annat inom marknadsföring så handlar det om att testa sig fram.
A/B testa därför gärna dina Call-To-Actions innan du väljer i tron om att en färg fungerar bättre än en annan.
Så börja testa och kom ihåg: Hög kontrast på knappar = högre konvertering.
Behöver du hjälp? Kontakta mig.