Du har en hemsida. Din hemsida har besökare. Din hemsida säljer även något. Allting verkar gå bra: Varför ska du lägga tid och energi på att spåra och analysera din hemsidas trafik?
Faktum är att vikten av att spåra trafiken på en webbplats är så stor att alla ska göra det. Det man hör oftast är, ”Ja, jag spårar min trafik. Vi hade X antal besökare förra månaden!”. Men det är inte ”att spåra trafiken på en hemsida”. Det är endast simpel statistik och det säger dig inget om din sidas trafik eller hur den egentligen presterar.
Betydelsen av att spåra din webbplats trafik på ett korrekt sätt svarar på ett par nyckelfrågor:
Når jag ut till min marknad?
Om du valt/väljer att utveckla din hemsida systematiskt, så har du förmodligen lagt ner tid på att undersöka och definiera företagets marknader. Sedan har hemsidan designats för att nå ut och tilltala just den specifika målgruppen.
Men all undersökning var till en början oftast antaganden. Du har gjort gissningar om hur man når er målgrupp. Att spåra hemsidans trafik kommer att verifiera det som verkligen händer på sidan (vem som kommer in och vad de gör), som kan jämföras med vad man tror händer eller kommer att hända.
Hur påverkas besökarna på min hemsida?
Som sagt, det kommer besökare till din hemsida. Men vad gör besökarna där? Trycker de en gång på ”Hem-knappen” för att sedan lämna sidan? Går de direkt till gratis-sektionen och bläddrar aldrig vidare till sakerna som säljs? Överger 90 % av alla besökarna sidan som klickar på “betala online”?
Att spåra besökarna på din hemsida ger dig möjligheten att se hur besökarna rör sig på sidan, var de spenderar tid, vad de gör och om de stöter på problem. All sådan information kan hjälpa till att förbättra besökarnas upplevelse – och förbättra/öka försäljningen. Analysera därför vart de lämnar och varför, kan du ändra något för att påverka deras beteende?
Var kommer besökarna ifrån?
För att driva trafik till en hemsida så måste man genomföra olika marknadsaktiviteter. Man kanske satsar på sökmotoroptimering, bannerannonsering och ingående länkar från partners. Du kanske investerar i en pay-per-click kampanj. Kanske satsar du även på email-kampanjer eller printannonsering.
Att analysera och spåra trafiken på en hemsida visar exakt hur framgångsrik varje marknadsföringsaktivitet är. Du kommer få möjligheten att skära bort de kostnader av din marknadsföring som inte genererar något och istället ha möjlighet att fokusera på de kampanjer som är bra.
Vilka trender ser jag?
Internet ändrar sig konstant. Det som fungerade förra året fungerar kanske inte alls i år. Det går inte att förlita sig på mantrat ”vi har alltid gjort så här” och luta sig tillbaka och hoppas på bra resultat år efter år.
Genom att spåra trafiken på hemsidan så kommer du att ha möjligheter att så vilka trender som utvecklas. Du kommer att se vem som besöker din sida, hur de påverkas och navigerar på den, vad de vill, hur de köper och så vidare. Du kommer att ha möjlighet att reagera direkt vid förändrade mönster, istället för att sitta passivt och vänta för åtgärda en situation när det har blivit ett stort problem och kanske även för sent.
Med andra ord, att spåra trafiken på en webbplats är absolut nödvändigt för ett seriöst företag.
Denna text skrapar endast på ytan av betydelsen och vikten av att spåra trafiken på en webbplats. Men om du inte redan gör det så börja idag, att spåra trafiken kommer att göra det lättare för dig att fatta beslut för din verksamhet och att öka försäljningen!