I mitten av september i år (2018) lanserade Apple sitt nya mobiloperativsystem iOS12. En av nyheterna var ett förstärkt skydd mot att bli spårad av annonsörer på nätet. Apple väljer att helt blockerar vissa cookies i deras webbläsare Safari, vilket säkert gör att många marknadsförare sliter sitt hår nu, eftersom de får vissa utmaningar att via cookies rikta reklam och mäta effekt. Vissa cookies blockeras helt i Apples Safari, som hävdar att de agerar i integritetens namn
Nu är inte Apple ensamma om att blockera cookies, eller åtminstone fundera på det. Även Mozilla, med webbläsaren Firefox, uppges planera blockeringar mot tredjepartscookies. Frågan är vilka andra aktörer som kommer ta efter?
Så varför inför Apple denna förändring? Jo, Apple menar att adtracking-teknologin nått nivåer som inkräktar på användarnas integritet. Vilket lett till att Apple sjösatt ett AI-system som de kallar Intelligent tracking system. Och numera hindras marknadsförare från att samla in unik information om användares enheter. Retargeting kan dessutom i Safari numera bara göras inom 24 timmar efter att en cookie satts av en sajt.
Bra eller dåligt går att diskutera i evigheter och motståndarna är säkert lika många som anhängarna av cookieblockering. En sak är säker, marknadsförare kommer att få fundera lite extra på kampanjer som förlitar sig på styrning via cookies i framtiden.