Vintertid

Fixa sökmotoroptimeringen inför jul- och mellandagsshoppingen

Sitter du och funderar på hur du kan driva extra trafik och konverteringar inför julshoppingen. Mängder med julklappar och egna inköp görs inför jul och vid mellandagsrean. Därför tänkte jag ge några tips för hur man kan förbättra SEO-strategin inför stundande shoppingssäsong.

Nu är vi i början av november och kanske fungerar inte sökmotoroptimeringen som förväntat inför stundande julhandel, eller så saknar du kanske en SEO-strategi helt? Lyckligtvis finns det ett par småjusteringar som kan fungera med ett snabbt och förhoppningsvis bra resultat. Nackdelen med dessa tips är att det är kort om tid att implementera dem, men nästa år så kanske jag är tidigare ute med tipsen.

Så låt oss ta en titt på lite justeringar du bör göra för att komma igång och förbättra sökresultatet inför den största shoppingtiden på året.

Title (titlar) och description (beskrivningar) i SERPen*

Det förmodligen enklaste man kan göra på det flesta webbplatser. Att ändra title- och descriptiontaggarna är något oftast har snabb påverkan på SEO-resultatet. Varför ska man göra detta? Jo, för det är oftast enkelt att ändra och har stor påverkan.

Låt mig ge ett exempel. Du letar efter en deckare i julklapp till en vän och du ser två olika resultat när du söker efter det.

Version 1:
Title: De 10 bästa deckarna inför julen som passar perfekt som julklapp 2018 | bockeronline.com
Description: Böcker online listar de bästa deckarna som passar perfekt som julklapp. Vi listar de bästa och mest sålda deckarna under året som gått.

ELLER

Version 2:
Titel: Bra böcker | Leift GW | Tolkien | J.K Rowling | Jan Guillou | m.f.
Description: De bäst böckerna inklusive böcker av Leif GW, Tolkien, J.K. Rowling, Guillou med flera. Köp online.

Vilket resultat tror du får mest klick inför julshoppingen? En visar ett resultat som ger svar på vad du sökt på, den andra ger inget vidare svar.

Ta och titta igenom den nya Google Search Console och hitta de sidor på din hemsida som rankar bäst, och fokusera på title- och descriptiontaggana på dessa sidor. Här kan du förmodligen förbättra CTR (click through rate) genom optimering. Kom ihåg vem du optimerar för!

Tänk på att kontrollera längden på title- och descriptiontaggarna bara, så det inte blir för långa – eller alldeles för korta.

Betydelsen av utvalda utdrag i sökresultaten

Utvalda utdrag ger dig möjligheten att ta den mest eftertraktade positionen i ett sökresultat. Utvalda utdrag kan sammanfattas som ett block med ett utvalt utdrag högst upp på sidan med sökresultat. Blocket med det utvalda utdraget innehåller en sammanfattning av svaret som tagits från en webbplats, samt sidans titel och webbadress.

Utvalt utdrag Google
Detta är bättre än den eftertraktade position 1 i sökresultatet.

Uppdatera konstant aktuella URLer med nytt innehåll

Detta fungerar egentligen alltid och är något som bör göras på många sidor. Här fungerar t.ex. top-listor av olika saker, eller rekommendationer, guider etc.

Enkelt summerat; tänk inte på vad du säljer eller vad de människor som köper det skulle söka efter, tänk istället på vem som handlar, vilka frågor skulle de ha, hur skulle de ställa frågor och använd det i ditt innehåll.

Om du går detta år efter år så kanske du bör skapa webbadresser som:

/guider/arets-tio-basta-deckare/

Nästa år när du uppdaterar du innehållet från den sidan och arkivera det befintliga innehållet och flyttar det till:

/guider/arets-tio-basta-deckare/2018/

Du lägger med andra ord 2019 års innehåll på den första adressen. Då skapar du en alltid aktuell URL men behåller ditt arkiv på ett strukturerat sätt som fungerar bra för sökmotorerna. Detta gör att du behåller all länkkraft m.m. som din första adress samlar på sig, den adressen som är mest aktuell.

Se till att ranka högt för sökningar under mellandagar och efter högtider

Det finns flertalet branscher som inte säljer mest innan jul utan kanske under julen, mellandagarna eller runt nyår. T.ex. resebranschen, när familjen, vänner eller par sitter ner tillsammans och har tid att planera och diskutera resor.

Här kan man hitta mängder med alternativa sökningar som fungerar, det gäller bara att analysera innan. Tänk att du hyr ut semesterbostäder, försök träffa sökord som är lättare att ranka högt på. Istället för att ranka på ”semesterboende i Stockholm” så kanske man kan satsa på ”hyra lägenhet med 6 rum i Stockholm”.
Denna typ av söktrafik tillsammans med bra usp:ar, som t.ex. “gratis parkering” i försäljningen kan definitivt ha en bra konvertering istället för massor med irrelevant trafik till ”semesterbostäder i Stockholm”, där resultatet på landningssidan och det som säljs inte möter kraven av besökaren. Som i fallet ovan specifikt letade efter något med 6 rum.

Lägg där till, där den ena personen har sökt efter ”Årets bästa deckare”, söker personen som fått ett presentkort i julklapp efter ”[boknamn] pris” eller “deckare pris”.

Fokusera på att maximera din strategi

Helgdagarna är en tid att kavla upp ärmarna och fokusera på de saker du kan göra som kommer att påverka dina resultat och maximera din försäljning från julhandeln och tiden efter julen. Så se till att börja och lycka till med försäljningen!

*Serp (förkortning av Search engine results page) är den resultatsida som en söktjänst på internet visar när en användare gör en sökning på olika sökord. (Wikipedia)