Googles nya videoannonser - filmtrailers

Google testar Youtube-filmtrailers som annonser på google.com

Det är dags igen för Google att testa nya annonsformat. Denna gång har det visats Youtube-filmtrailers på sökresultatsidan på google.com (endast i USA). Annonserna visas som en Carousel-annons.

Redan 2008 experimenterade Google med videoannonser för första gången, då var det ingen bra resultat. Idag kan detaljhandelsannonsörer visa videos i Showcase Shopping Annonser. Men nu verkar det alltså som Googles nästa inkomstkälla för annonser är utveckling av videoannonser, och det känns minst sagt som på tiden. Att filmtrailers är först ut känns som ett bra första steg.

Annonserna märks som vanligt med “Ads”, precis som vanliga annonser som visas i SERPen. Men dessa annonser innehåller filtrailers, med en liten miniatyrbild från trailern, längden på filmklippet och datumet som filmen släpps.

Tyvärr går det inte att återskapa i Sverige, och det verkar vara svårt att göra det även i USA – där annonserna än så länge endast visats. Google bekräftar att de testar formatet, men säger inte mer utan väljer i vanlig ordning kommentaren “Vi testar alltid nya sätt att förbättra vår erfarenhet för våra annonsörer och användare, men har inget specifikt att meddela just nu.”

Testerna betyder att du som annonsör, även om du jobbar från USA, just nu inte kommer se några ändringar i Google Ads. Utan det är idag troligtvis endast företag som DreamWorks, Universal Pictures, Paramount och Warner Brothers som har tillgång till någon form av nya annonsformat. Alla andra får hålla till godo med de funktioner som finns tillgängliga just nu.