Goolge reCAPTCHA

Google släpper en ny version av reCAPTCHA

Efter att Google förvärvade reCAPTCHA 2009 har de hunnit släppa ett par uppdateringar av anti-bot-kontrollen.
Nu har Google släppt ytterligare en version, reCAPTCHA v3, som analyserar beteenden istället för klick i bilder. reCAPTCHA v3 har varit finnits tillgänglig i test under ett års tid. Under testet har systemet samlat in data och reaktioner från användare så att den nu kan avgöra hur den ska skilja på en bot och verklig användare.

Ni minns och har säkert använt den första versionen reCAPTCHA, där användaren var tvungen att skriva in text som fanns i “förvrängda bilder” för att på så vis bli accepterad som användare och inte klassas som en bot. I version 2 så tvingades användarna klicka för bilder som visade olika saker, t.ex. markera vilka av 9 olika bilder innehöll vägskyltar.

Men dessa, små irriterande moment, kommer vi nu att slippa i och med reCAPTCHA v3. Den senaste versionen ska enligt Google utesluta användarinteraktion helt och hållet.

“Recaptcha version 3 använder adaptiv riskanalys i bakgrunden för att varna sajtägaren för misstänkt trafik, medan användaren ges en friktionsfri upplevelse”, skriver Google kommentar om reCAPTACHA.

Google rekommenderar därför att implementera reCAPTCHA v3 på flera sidor på sajten för att bygga upp en större mängd av mönster som kan korreleras med mänskliga interaktioner. Mönster ger en poäng på en skala mellan 0,1 och 1,0 för att avgöra hur misstänkt beteendet är. Sen kan webbadministratörer använda poängtabeller för att avgöra tröskelvärden för att släppa igenom användare eller låta dem gå igenom ytterligare kontroller, till exempel tvåfaktor-autentisering eller telefonverifiering.

Läs mer om reCAPTCHA version 3 på Googles blog.