Google

Google My Business rullar ut nya funktioner för nya företag

För er som har ett Google My Business-konto, här är två nya förändringar som kom i helgen.

Under helgen har Google My Business uppdaterats och nu kan man meddela ett datum som ett företag ska öppna, en funktion som påverkar hur ett företag visas bl.a. i Google Maps. Dessutom uppdaterade Google My Business ett företags serviceområde (service area).

Öppningsdatum för företag

Denna funktion fanns tillgänglig för vissa redan i september då den testades av Google My Business, den visar en notering i Google Maps om när en butik/företag öppnar. Och sen i helgen är detta numera inte ett test av Google utan funktionen är nu tillgänglig för alla.

Det var i helgen som information kom ut på Googles forum att Google My Business nu stöder företag som ännu inte har öppnat för allmänheten. Och används funktionen av verifierade Google My Business konto så visas informationen i sökningar 90 dagar innan butikens/företagets öppningsdatum.

Vad är vinsten med detta? Jo, funktionen hjälper nya företag att skapa medvetenhet och förbereda öppningsdagen genom att kommunicera det med kunderna om när de öppnar, då visas också vilka öppettiderna kommer att vara och vad kunderna kan förvänta sig. D.v.s. nya företag får möjlighet att bygga sin online-närvaro och vara redo för affärer från dag 1.

Läs mer om hur det här fungerar och hur du ställer in framtida öppningsdatum på Google My Business.

Serviceområde för företag

En annan nyhet i Google My Business är ett nytt sätt att ange ett serviceområde till ditt företag. Med serviceområde menar Google det område ditt företag levererar till. Det går alltså att ange adress (om du har en fysisk butik) och ett serviceområde (om du leverera varor/tjänster inom ett visst lokalt område) eller så kan du ange både och.

Så i Google My Business har du nya val som företag:

  • Om du enbart har en fysisk butik där du utför tjänster eller säljer varor anger du endast en adress.
  • Om du inte har en fysisk butik dit kunder kan åka, då lämnar du adressfältet tomt och anger bara ett serviceområde.
  • Om du utför tjänster eller levererar varor utanför en fysisk butik men i ett specifikt område och dessutom har en fysisk butik anger du både adress och ett serviceområde.

Varför det spelar roll. Jo, även denna funktion, som det mesta med Google My Business, påverkar det lokala söket för ditt företag. Och tänk på att om du tidigare angett ett serviceområde som en radie runt din verksamhet så kan du numera inte redigera detta. Utan istället måste du ange ditt serviceområde efter region, ort eller postnummer.