Alibaba

Alibaba slog rekord under Singles’ Day – sålde för otroliga 280 miljarder

Det kinesiska IT-konglomeratet Alibaba, som äger bland annat taobao.com och aliexpress.com, slog under söndagens Singles’ Day nytt försäljningsrekord. Även om tillväxten avtar jämfört med tidigare år så hamnade försäljningen under dygnet på hissnande 213,5 miljarder yuan, motsvarande cirka 280 miljarder kronor. Detta rapporterar Reuters.
Singles’ Day eller Guanggun Jie, som den heter på kinesiska, är en festivaldag med ett brett engagemang bland unga kineser. Dagen firas, som ett sorts alternativ till Alla hjärtans dag, för det faktum att de är stolta över att vara singlar. Singles’ Day infaller den 11 november (11/11), eftersom siffran “1” liknar en person som är ensam. Denna dag har på senare år blivit den största dagen för onlineshopping i hela världen, framförallt sen Alibaba engagerat sig i dagen.

För Alibaba innebar årets Singles’ Day en ökning med 27 procent från föregående års försäljning (att jmfr. med 2017 då ökningen var 39 procent). Omsättningen överstiger den totala för såväl Black Friday som Cyber Monday i USA – vilket i sig är imponerande.

Tidigare i november justerade Alibaba ned sin helårsprognos för intäkterna med hänvisning till makroekonomiska faktorer trots fantastiska försäljningssiffror.