Black Friday

Black Friday – svenskarnas stora nya shoppingdag

Black Friday närmar sig, Black Friday som också har blivit en av svenskarnas stora shoppingdagar. Sen Black Friday kom till Sverige har konsumtionen ökat varje år. Detsamma gäller för dagar som Cyber Monday och den nyligen passerade Singles Day. 2017 ökade handeln på nätet under Black Friday, Singles Day och Cyber Monday med 30, 25 respektive 20 procent, jämfört med samma period föregående år, det visar en undersökning framtagen av betaltjänstföretaget PayPal.

Det är framförallt mode som lockar svenskarna under shoppingdagar som Black Friday. Försäljningsvolymerna för mode var under 2017 mer än fem gånger högre än den genomsnittliga ordinarie försäljningen.

Utländska e-handelssajter lockar mest

Fler och fler svenska företag väljer att anamma de nya rea-dagarna som ett sätt att försöka öka sin försäljning. Men det är främst från utländska e-handelssajter som svenskarna väljer att handla ifrån och då främst från Kina. Kina är svenskarnas favoritland att handla ifrån. 25 procent av all handel över gränserna sker från Kina, följt av Storbritannien (20 %) och USA (18 %). Priset är den främsta anledningen till att shoppingen sker från dessa länder.

Mest populära länder bland svenskarna för internationell e-handel:
Kina (25%)
Storbritannien (20%)
USA (18%)
Tyskland (16%)
Danmark (5%)

Mest populära produktkategorier som svenskarna köper:
Kläder och accessoarer (66%)
Leksaker och hobbyprodukter (58%)
Smycken och klockor (54%)
Konsumentelektronik (48%)
Samlarprodukter, memorabilia och konst (44%)
Skönhetsprodukter (42%)
Fordonsdelar (40%)
Bebis- och barnprodukter (39%)
Nöje/utbildning (fysiska produkter) (36%)
Sport- och fritidsutrustning (34%)