Sökmotorernas historia

Du får en mycket bättre känsla för dagens sökmotorer om du vet lite om historien bakom dem. Naturligtvis är historians tid ganska kort, eftersom Internet fortfarande är ungt. Men, låt oss ta en titt på hur det hela började.

Vi börjar med att reda ut ett vanligt missförstånd. Har du någon gång undrat vad skillnaden är mellan Internet och World Wide Web? Många tror att man kan använda de båda begreppen synonymt, men i verkligheten är det ganska långt från sanningen.

ARPA

Internet är ett världsomspännande nätverk av datorer och mindre nätverk (datornätverk). Det började som en tanke hos en statlig myndighet i USA vid namn ARPA, eller Advanced Research Projects Agency (I själva verket är Internets ursprungsnamn ARPANET). Numera kan du ansluta till Internet via telefonlinjer, kabel, fiberoptik och andra kommunikationsmedier.

Med andra ord, Internet: Ett världsomspännande nätverk av datanätverk

World Wide Web

World Wide Web (WWW) däremot, är lite yngre. Det startade cirka 1990, när forskare insåg att de kunde använda Internet för att ansluta till ett nätverk av lagrade hypertextsidor och göra dem tillgängliga för människor över hela världen. Denna samling sidor som började med en handfull stycken har idag ca 20 år senare växt till flera miljarder.

World Wide Web är överlägset det mest använda på Internet (E-post är en annan tillämpning på Internet som du känner till).

Alla använder på webben använder HTTP, eller Hypertext Transfer Protocol, för att navigera från en webbplats till en annan. Titta på adressfältet högst upp i din webbläsare. Du kan t.ex. se att det står www.homepage.se/… som i sin tur föregås av http://. Detta visar att den webbplats som du är på finns på World Wide Web och att du använder dig av Hypertext Transfer Protocol.

Det kan vara viktigt att förstå skillnaden mellan Internet och webben så att man till fullo kan förstå hur sökmotorerna fungerar. Medan sökmotorer söker igenom Internet så söker de inte på hela Internet. Vanligtvis söker sökmotorerna endast efter webbplatser på World Wide Web.

De stora sökmotorerna, då och nu

För en så pass ung bransch har sökmotorerna redan en tuff historia! Här följer en kort sammanfattning av viktiga punkter på sökmotorns tidslinje.

1993: Den första hyllade sökmotorn presenteras, World Wide Web Wanderer. World Wide Web Wanderer skapades för att mäta tillväxten på webben. Den fanns tillgänglig till 1997, dock finns statistiken som sammanställts av denna sökmotor fortfarande tillgänglig på webben.

1994: WebCrawler dyker upp på scenen. Den ursprungliga WebCrawler databasen innehäll endast 6000 webbplatser, idag finns det de som har fler webbplatser i sina favoriter. 1995 köper AOL (ett namn som fortfarande känns igen) WebCrawler. Men AOL säljer WebCrawler endast två år senare till Excite. När Excite senare går i konkurs, köper InfoSpace WebCrawler och än idag äges WebCrawler av InfoSpaces.

1994: En annan gammal jätte, Lycos sökmotor, lanseras med 54000 indexerade dokument. Lycos sökmotor är än idag en spelare på marknaden. Lycos sökmotor har dock genomgått ett flertal ägarbyten och idag är den ett dotterbolag till det koreanska baserade Daum Communication Corporation.

1995: Altavista ser dagens ljus och exploderar på marknaden. Altavista är den första sökmotorn med flerspråkiga sökfunktioner. Efter flertalet ägarbyten köper Overture Services den gamla sökjätten (Overture ägs av Yahoo!). Altavista stannar kvar som kungen av sökmotorerna tills Google poppar upp som en utmanare.

1998: Larry Page och Sergey Brin introducerar Google, som snabbt tar sig till toppen av sökmotorerna. Namnet Google kommer från ordet googol, som är benämningen på nummer 1 följt av 100 nollor. Googles databas innehåller nu biljoner webbsidor och de flesta experter är överens om att Google har mer än 50% av den totala trafiken hos alla sökmotorer. Det innebär att en topp placering hos Google kommer att ge mer trafik till din webbplats än någon annan sökmotor, så enkelt är det.

Och det är här vi står idag, med Google som den i särklass mest använda sökmotorn på webben. Framförallt i Europa och USA. Google är till och med så stort att Språkrådet tog med ordet Googla (verb) i sin nyordsordlista 2003. Och att Googla är det ordet som ökat mest i svenska språket under de senaste åren.

Men som vi sett tidigare, saker ändras snabbt, företag säljs och köps och nya sökmotorer skapas. Så det gäller att hålla reda på vilka sökmotorer som vinner eller förlorar popularitet, även om det idag inte verkar som förstaplatsen kommer att släppas av Google.

Sökmotorer kontra kataloger (Directorys)

Du kanske undrar varför inte Yahoo! nämndes ovan? Det beror på att Yahoo! började som en katalog och inte som en sökmotor, en gång i tiden.

Medan sökmotorernas index sammanställs av datorer, så är kataloger (Directorys) kategoriska listor över webbplatser som sammanställts av människor. Innan en webbplats är godkänd, granskas den noggrant och bedöms sedan vara godtagbar med en placering i en särskild kategori.

Många hävdar att eftersom kataloger sammanställts av människor, så är de begränsade, eftersom de inte erbjuder lika många resultat som sökmotorer. Men ofta är det resultat som visas av kataloger mycket mer användbart än de sökresultat som visas av sökmotorer.

Den mest populära katalogen på webben är Yahoo!, som grundades 1994 av David Filo och Jerry Yang. De Startade Yahoo! i en husvagn på Standford universitet för att spåra sina egna intressen. Men de växte förvånansvärt snabbt, och företaget Yahoo! lanserades 1995 med en första invertering på nästan 2 miljoner dollar. För er som inte visste det så är Yahoo! ett akrynom för Yet Another Hierarchical Officious Oracle.

I ett tappert försök att diversifiera företaget beslutade Yahoo! att börja använda Googles motor för att förse användarna med bättre resultat. Men under 2004 släppte Yahoo! sin egen splitternya sökmotor.

Det går fortfarande bra att utnyttja Yahoo!s katalogtjänster och det är många som tycker de är extremt användbara ibland. För att komma åt Yahoo!s kataloger gör en sökning via http://dir.yahoo.com. En sökning på http://www.yahoo.com genererar endast resultat från Yahoo!s sökmotor.

Open Directory Project är den näst mest populära katalogtjänsten på webben. Open Directory Project består av mer än 50000 frivilliga som har indexerat nästan 4 miljoner webbplatser. Totalt innehåller Open Directory Project strax under 500000 kategorier.

På grund av begränsade resurser i Open Directory, som söker efter resultat via deras webbplats kan det vara tidskrävande och besvärligt att använda tjänsten. Men vissa sökmotorer innehålla Open Directory resultat inom sina sekundära sökresultat, med andra ord det kan vara mycket viktigt att ha sin webbplats synlig även i katalogtjänsterna.