Även om du skriver dina texter med sökmotorerna i bakhuvudet, så ska SEO-innehållet på din hemsida alltid tilltala besökaren – din potentiella kund. Att locka till sig mängder med trafik, oavsett hur intressant trafiken är, är endast en del av det stora slaget.
Om innehållet på din hemsida är nästintill meningslöst eller endast skrivit för att hamna så högt upp i rankningen som möjligt hos sökmotorerna, så kommer din hemsida att göra dåligt ifrån sig och som konsekvens kommer din onlineverksamhet att få lida.
Att hitta den perfekta blandningen mellan sökoptimerat innehåll och ett innehåll som erbjuder besökaren en upplevelse är kritiskt för en hemsidas prestation.
Behandla din hemsida som ett företag
Varje hemsida, blogg och all annan online verksamhet bör ses som ett företag (för sig själv), om det används för att generera inkomst av något slag. Det betyder att upplevelsen för besökaren är lika viktig för din hemsida som till ditt företag i helhet.
En bra besökarupplevelse betyder mer försäljning, större conversion rates ( CTR), ökad kundlojalitet och ökade möjligheter att behålla kunden. Många företag, speciellt de mindre företagen, har länge levt efter uppfattningen att ”kunden har alltid rätt”, detta borde följa med in på webben, försök att anpassa innehållet efter vad kunden vill ha och letar efter.
Varje ord räknas
Från hemsidans första sida till mer djupare produktsidor, och från din blogg till supportforum, så bör syftet med varje sida vara, att marknadsföra ditt företag och din verksamhet. Oavsett om du försöker få befintliga kunderna att åter använda dina tjänster/produkter eller om du försöker locka till dig nya kunder, så ska din hemsidas innehåll både sälja och attrahera sökmotorerna.
CTA (Call To Action) – Uppmana till handling
Sätt upp ditt mål för varje sida och uppmana besökaren till handling. När detta är klart, låt inte besökaren endast få möjligheten att följa ditt mål utan försäkra dig om att besökaren nästan endast har den möjligheten. Locka besökaren, visa besökaren, men framförallt försäkra dig om att det genererar något.
Identifiera ditt CTA
Målet för varje sida kan skilja markant. På hemsidas första sida vill du kanske omdirigera besökaren till en produktsida eller servicesida där de kan få mer information. På sidor som ligger längre in, som till exempel produkt beskrivningar, ligger kanske målet på att få kunden att lägga produkten i varukorgen eller köpa varan; alternativt göra en förfrågan, ringa ett telefonsamtal eller registrera sig.
Så, gör klart vad du vill att kunden ska göra på varje sida innan du skriver ditt textinnehåll. För om Du inte vet vad målet är, så vet knappast kunden det.
Visa att du finns och markera det
Samtidigt som du identifierar dina mål, så bör du även fundera på en unik egenskap eller kundfördel ( USP). Detta är den Enda saken som kommer att få din verksamhet/företag eller hemsida att stå ut och skilja sig från andra inom samma område. De flesta har något unikt redan även om de kanske inte vet om det.
Tänk på vad som gynnar dina kunder och inte på vad som gynnar dig. Gratis porto, rabatt på lösviktordrar, handgjorda produkter, garanterad pengar-tillbaka-garanti eller en PERFEKT kundservice; alla är exempel på vad som kan vara en effektiv USP om det/den används på rätt sätt.
Innehåll som presterar
Hemsidans innehåll kan göra så mycket mer än bara locka en svärm av besökare, vilket den också bör göra. Ja, självklart är trafik viktigt, för utan trafik spelar det ingen roll hur bra målen är på sidan eller om du har världens bästa USP. Utan trafik så lyckas en hemsida aldrig.
Vill du läsa mer?
Fyll i ditt namn och e-post så får du nyhetsbrev skickade då och då.