5 enkla tips för en perfekt hemsida

Mookup

När man bygger/skapar en hemsida så brukar man säga att man endast har en chans att stoppa besökaren innan han/hon klickar på ”Tillbakaknappen” i browsern (webbläsaren) och väljer nästa sida i sökresultatet. Oavsett om du säljer en produkt eller erbjuder en tjänst/service, så kom ihåg att din hemsidas design representerar ditt företag. Se därför till att göra den perfekta sidan från början.

Man har sen länge sagt, att vid en personlig intervju har man endast 10 sekunder på sig att göra ett intryck. Det är ingen skillnad gällande designen på en hemsida – förutom att man har mindre tid än 10 sekunder på sig. Det är det första intrycket av en hemsidas design som kan fälla avgörandet om en kund köper något eller inte. Trovärdigheten spelar stor roll.

Här kommer 5 enkla tips som man bör ha i åtanke när man skapar en ny hemsida

1. Begränsa störande moment och reklam

Begränsa eller minimera användandet att rörliga banners och reklam i början på sajten. Det finns en tid och plats för banners och annonsering.

Det finns inget som är så irriterande som när flygande figurer och annonser är det första man ser när man kommer in på en sida. Detta kan vara för mycket för den potentiella kunden som besöker sidan för första gången. Besökaren är där för en anledning och annonseringen eller animationerna är oftast inte det han/hon söker efter. Istället går det tillbaka ett steg och fortsätter sökandet.

Det enda undantaget i detta fall är om animationer eller reklam är syftet med sidan.

2. Navigeringen

Gör det lätt för användaren att hitta navigeringen. Att en besökare ska behöva leta efter menyn eller knappar för att hitta rätt information om företaget genererar med all säkerhet en irriterad kund.

Som en tumregel om det finns mycket menyobjekt, försök placera menyn på vänster sida av sajten, eftersom majoriteten av besökarna läser från vänster till höger. Alternativt i toppen på sidan om det finns färre menyobjekt. Tänk på hur man läser en tidning eller en bok. Man tittar på rubrikerna sedan läser man från vänster till höger.

3. Gör det enkelt för besökaren

När en besökare surfar runt på sidan, ge honom/henne en lätt överblick över var han/hon befinner sig och hur de tar sig runt på sidan. Använd till exempel breadcrumbs om det finns många kategorier med många undersidor.

Det kan behövas en länk tillbaka till startsidan eller till en annan sida som är relevant med den sidan de befinner sig på för tillfället. Men andra ord, förvirra inte besökaren, det leder endast till att de klickar sig runt i blindo.

4. Se över laddningstiden

När designen av hemsidan börjar ta form, ge laddningstiden (tiden det tar för varje sida att laddas) av varje sida en extra titt. Du minskar lätt laddningstiden t.ex. genom att reducera grafiska element på varje sida. En bra hemsida bör inte ta mer än ett par sekunder att ladda, oavsett uppkopplingshastighet.

Ju längre laddningstid desto mer frustration hos besökarna. Människor ville ha det igår, inte idag och definitivt inte imorgon. Använd Google PageSpeed Insights för att mäta hastigheten och få tips på vad som kan förbättras.

5. Välj rätt typsnitt

Använd en font (teckensitt) som är vanlig och som är lätt att läsa. Du måste tänka på din marknad. Om du säljer en vara eller tjänst som används av äldre, så behöver du kanske ge dem möjligheten att öka storleken på teckensnitten (även om detta idag går att göra i de flesta webbläsare).

De flesta av oss blir inte yngre, och med åldern så blir synen sämre och sämre.

Dessutom, olika webbläsare visar teckensitt olika. Det är därför viktigt att alltid använda ett teckensitt som är kompatibelt med de vanligaste webbläsarna.

6. Bonus: Relevant info som är uppdaterad

Lägg lite extra kraft och se till så att informationen på hemsidan är uppdaterad och relevant. Om sidan säljer 32″ LCD tv-apparater så ska det inte finnas information om hur man reparerar trottoarer. Det kan tyckas vara ett extremt exempel, men alla besökare på en hemsida vill veta om informationen de ser är relevant och vad de letar efter.

Detta är endast ett par tips på hur man gör en bra hemsida. Det finns mängder med andra saker att ta hänsyn till för att optimera hemsidan. Använd ”kundglasögonen” när du tittar på din egen hemsida. Skulle du vilja besöka sidan? Skulle du köpa den produkten eller tjänsten som erbjuds? Om inte, fixa till problem som får dig att ändra dig. Använd släkt, vänner och kollegor för tips och idéer eller kontakta mig.